Financiële details over het overnamevoorstel zijn niet bekend.
De noodlijdende Italiaanse luchtvaartmaatschappij staat al enige tijd
te koop. Geïnteresseerde partijen kunnen tot vrijdag biedingen indienen.
Lufthansa liet donderdag weten niet geïnteresseerd te zijn. De Duitse
luchtvaartmaatschappij werd wel genoemd als een van de mogelijke
tegenstrevers van Air France-KLM.
Topman Jean-Cyril Spinetta van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie
verwacht veel van een combinatie met Alitalia. "Deze belangrijke stap
in de Europese consolidatie zou niet alleen voordelig zijn voor passagiers,
maar ook een bijdrage leveren aan onze economische en financiële
doelstellingen voor 2009/2010," zei hij in een toelichting.
Air France-KLM had al eerder laten doorschemeren eventueel Alitalia te
willen inlijven, maar nog geen concreet voorstel gedaan.
Eerder probeerde de Italiaanse staat zijn belang in Alitalia tevergeefs te
veilen. De Italiaanse luchtvaartmaatschappij is voor bijna de helft in
overheidshanden.
Rome stelt hoge eisen aan een eventuele koper. Zo moeten de
werkgelegenheid en het Italiaanse karakter van het bedrijf worden
gegarandeerd. Air France-KLM liet eerder weten onder de huidige voorwaarden
geen interesse te hebben.
Alitalia lijdt al jaren verlies. De schuldenlast van 1,2 miljard euro is
groter dan de waarde van het bedrijf op de beurs in Milaan (1,1 miljard
euro).
Alitalia heeft in het derde kwartaal een verlies voor belastingen geboekt van
58 miljoen euro. In hetzelfde kwartaal een jaar geleden bedroeg het verlies
bijna 67 miljoen euro. Pogingen het bedrijf te reorganiseren, stuitten op
verzet van de vakbonden, die het personeel opriepen tot stakingen.
Toch is Alitalia voor Air France-KLM interessant. Het bedrijf heeft een
aantal lucratieve routes, waaronder die tussen de hoofdstad Rome en het
financiële centrum Milaan. De Frans-Nederlandse combinatie kan daarmee haar
positie als grootste Europese luchtvervoerder verder uitbouwen.
Air France-KLM en Alitalia werken al sinds 2001 nauw samen in de wereldwijde
luchtvaartalliantie SkyTeam.
KLM deed in 2000 nog een poging om te fuseren met Alitalia. Na maandenlange
onderhandelingen besloot KLM de stekker uit het fusieoverleg te trekken. De
luchvaartmaatschappij gaf toen aan problemen te hebben met de politieke
bemoeienis met Alitalia. KLM fuseerde uiteindelijk, na ook nog een vrijage
te hebben gehad met British Airways, met Air France.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl